Slovenščina > 4. letnik Prijava

VSEBINA DRAME

Jesihova igra je sestavljena iz 58 prizorov, ki so nepovezani, saj popolnoma nepredvidljivo prehajajo drug v drugega. Posledica tega je, da besedilo nima razvidne zgodbe, ampak je povezano v celotno na podlagi dialogov le v didaskalijah poimenovanih oseb Dajavec, Jemavec, Gobavec in Grbavec. V besedilu pa ti liki pridobivajo drugačna imena, npr. Pal Mičo, Pal Tičo, Kišta, Angela ... Na uprizoritveni ravni so torej štirje nastopajoči kot nekakšni obešalniki, na katere je Jesih obesil kar okrog 140 vlog. Prvotna uprizoritev Eksperimentalnega gledališča Glej iz leta 1974 je z uporabo obešalnikov kot pomembnih scenskih elementov še poudarila, da liki pravzaprav niso nič drugega kot obešalniki.

 

Tako namesto konfliktom in usodnim dogodkom sledimo precej neobveznim in nepomembnim pogovorom o dobavi, prevozu, nasilju, kulturi, morju, lokalih, moških, ženskah. V enem od teh pogovorov se nekdo javi na oglas. Kako se pogovor razvije, si lahko preberemo v e-knjigi.

 

 

In kako se igra konča? Glede na potek pogovorov precej logično: s smrtjo vseh štirih likov. Ali kot pravi Grbavec: Ojoj! Smrt je tukaj imela prste vmes! Zdaj sem pa sam. Najhujše od vsega je dolgočasje. Kakšen mir je! In zdaj bom kar sam? Kaj pa je to? Kaj pa to lahko bi bilo? Ura je osem preč. Torej Pohorje-express. Lahko bi skočil podenj. Da. Tako naj bo. Zdaj, sladka smrt, trdno me objemi, zdaj me pod krila svoja topla vzemi.

ANALIZA ODLOMKA

nalogaDefiniraj tematska polja, okrog katerih se vrtijo dialogi v odlomku.

 

Se da definirati dogajalne kraje in čase?

 

Po kakšni logiki dialogi prehajajo med tematskimi polji?

 

Tema ljubezni se v odlomku pojavi na začetku in na koncu. Na nek način se zavrtimo v krogu. Za kakšno vrsto modernistične drame je značilno vrtenje v krogu?

 

Kaj, kar je tudi značilno za modernistične drame, torej izpodrine smiselni dialog?

 

Komentiraj imena nastopajočih oseb. So v kakršnikoli zvezi z vlogami, ki jih igrajo?

 

Koliko različnih vlog preigrajo igralci v odlomku? In kako se da v tem smislu razumeti edino (uvodno) didaskalijo »Spol in sklon igralcev nista določena, želeti pa je, da so njihove duše široka in svetla pobočja, saj je sonce pokrovitelj življenja in njegov budni pastir.«

 

Kako so liki označeni? So aktivni ali pasivni?

 

Ali so v odlomku opazne eksistencialistične prvine?

 

Odlomek, ki si ga prebral, očitno nima fabule, gre zgolj za nizanje prizorov, katerim bi vrstni red lahko celo zamenjali. Poleg tega ni konflikta, ki bi ustvarjal dramatičnost. Kaj nam torej preostane tipično dramskega, kar žene to igro?

 

Opazuj jezik. Gotovo lahko za kak del dialoga zapišeš, kakšen jezik posnema avtor.

 

Izpiši kakšen primer pogovornega jezika.

Poišči razlago naslednjih strokovnih izrazov:

 

Odgovori:

Povezave na:

http://bos.zrc-sazu.si/cgi/a03.exe?name=sskj_testa&expression=ulkus&hs=1

http://bos.zrc-sazu.si/cgi/a03.exe?name=sskj_testa&expression=ureter&hs=1

http://www.slovarji.com/slovarji/slovarji-09/9u.html

http://www.slovarji.com/slovarji/slovarji-10/10u.html

http://vizita.si/clanek/leksikon/urtikarija-koprivnica.html

 

Očitno je, da nepričakovane menjave knjižnega in pogovornega jezika, literarnih slogov in banalne vsakdanje konverzacije ustvarjajo dinamičnost, ki poskuša nadomestiti klasični dramski konflikt. Dejstvo je, da Jesih obvlada vse nivoje jezika in se z njimi poigrava, kar deluje tudi – kako?

 

Jesih verjetno s tem, ko se norčuje iz družbenih obrazcev jezikovnega komuniciranja, opozarja na kateri (sodoben) družbeni problem?

Skušaj literarno vrednotiti dani odlomek. Ti je bil všeč?

Ljudje vam pravijo, da jih kritizirajte, hočejo pa le, da jih hvalite. (William Somerset Maugham)